Vecka 21 ♥

Kroppen: Vissa kvinnor får vattenansamlingar under den senare delen av trimestern. Det kan man avhjälpa genom att dricka mycket, på så sätt rensas kroppen från slaggprodukter. Halsbränna och sura uppstötningar är också ganska vanligt, undvik fet eller starkt kryddad mat. Mindre mål och mineralvatten kan lindra. På apoteket finns det tabletter och flytande medicin som neutraliserar magsyran.

Fostret: Nu överförs antikroppar från mammans blod till fostrets för att skydda det vid födseln. Fostret har nu alla sina kroppsdelar på plats och ligger och samlar på sig mer fett som näringsreserv. Hjärnan har i stort sett fått alla sina nervceller. Nervcellerna utvecklas framför allt under veckorna 10–20. Detta är en extra känslig tid, men efter det är risken för hjärnskada mycket liten. Barnet är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför din mage.

Egna tankar: Veckorna knatar på, men själv har jag väl inte märkt så stor skillnad sen förra veckan. Har i alla fall kommit fram till att Turkisk yoghurt är något som bebis inte tycker om. Käkade det nämligen här om dagen till min frukost (åt smörgås också) men så fort jag kämpat mig till jobbet, riktigt illamående, så kom den upp. Trevlig information för er ;) Men det är ju bra att bebis säger till, hihi..

Annars är det bara en jobbig del i hela graviditeten, att försöka komma på pojknamn! Varför är det så sjukt svårt? Flicknamn har både jag och Sebbe kommit fram till namn som vi båda gillar som vi kan tänka oss att h*n kan heta om det är en liten flicka, men pojknamn är helt tomt.. Hjälp.. Men men, några månader kvar att tänka så ;)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det går fort, de lovar jag dig! ;)
Haha, jag och kim hade samma problem, fast tvärtom! Vi hade ganska många pojknamn vi båda tyckte var fina, men hade jätteproblem med flicknamn! :D

2012-07-05 @ 19:04:16
URL: http://emeliemalmstrom.blogg.se
Postat av: Nathalie - mamma till världens finaste prinsessa

Finns sjuuuukt många sidor på internet med massa namn :) satt och kollade varje dag under hela graviditeten, men ändå höll jag fast vid Ebba! Som jag förövrigt jämt gillat :)

2012-07-11 @ 22:06:27
URL: http://nathalieelfstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Säg vad du vill säga:

Trackback
RSS 2.0