Över 3000kr....

Jaha. Hade bestämt jag var tvungen att åka in till stan, köpa mat till Emil och lite mjölk. Emil somnar på soffan och jag tänker att ja, han får sova klart så åker vi in sen när han vaknat - han vaknar och ska då även ha mat så han får först mat sen åker vi in och klockan han bli ca. 15 vilket var lite drygt att hela dagen typ redan hade gått innan vi kom iväg, haha.
 
Nu till saken.
 
Svänger av i en korsning och bilen börjar smått hacka, ja ni vet som när man gasar iväg med för hög växel? Ja precis så, hade inte alls för hög växel men tänkte ändå att jag skulle sänka den för att se om det blev bättre. Men icke. Han fortsatte hacka och en lampa tändes, skit också!
 
Stannar efter vägkanten för att ringa Sebbe - inte för att han direkt kan hjälpa mig när han är på jobbet flera mil bort, men ni som har bilkunniga män kanske förstår mig. Det är bara en ren reflex. Svarar han? Nej! Ringer kanske fem gåner men nej, han svarar inte. Varför just nu?
 
Bestämmer mig för att åka vidare till en parkering i seg fart med min fortfarande hackande bil. Lampan släcktes i alla fall när jag startat om bilen, men hacket var kanske det som var mest störande och skrämmande. När jag sen stod på parkeringen så provade jag ringa Sebbe igen.. inget svar. Skickar istället ett sms till en kompis som jobbar på samma jobb och då svarar självfallet inte han på det tillräckligt snabbt heller.. Då slår tanken mig att jag ju kan ringa min fina bror, så det gör jag.
 
Tankarna går lite "tänk om jag inte får köra bilen.. hur ska jag då komma hem igen?" "jag måste ju köpa Emils mat idag för det räcker inte till imorgon, men jag har ingen barnvagn med mig så jag kan gå till apoteket från denna parkering" osvosvosv.. massa tankar.
 
Min bror kan ju självfallet inte hjälpa mig över telefon men han kan i alla fall säga mig på direkten att det som står i instruktionsboken inte alls stämmer. För er som vill veta så står det att Partikelfiltret är igentäppt - ja du har inte ens ett partikelfilter för du har ingen diesel blir min brors tröst. Haha jaha?
 
Men något med motorn konstarerar han och frågar om jag kan ta mig till en verkstad. Japp, verkstad nästa!
 
Väl där kollar dom vad som är fel och han kommer in och säger att en tändspole måste bytas. (Ja, mycket lär man sig)
 
"Bilen går dåligt"
"Ja! Provkörde du den eller?"
"Nej, jag startade den bara"
 
Haha vad fan..För ja, min bil hackade även om den stod stilla!
 
Jaha.. Måste jag lämna bilen här eller får jag köra den eller? "Njaa, du lär inte köra med den"
 
Hmm...
 
Tur var väl att dom kunde fixa det direkt. Men det tråkiga med hela grejen var att de skulle gå på över 3000kr för att byta alla och nej, de pengarna har inte jag såhär dagarna innan lön. Byta en skulle gå på lite mindre men det skulle tyvärr inte räcka det heller. Paniiiik. Han tröstar med att vi kan ta det på ett halvår och alltså betala 500kr i månaden. Ja jo.. lär bli ända valet tänkte jag då för nej, jag fick inte tag på Sebbe nu heller.
 
Mitt i vårat samtal ringde sen Sebbe upp. "Men tändspolarna ska bytas gratis på den årsmodellen då de ska återkallas" Ja men sedär. Så istället för allt detta krångel så hade ju Sebbe SÅ rätt så, killen gick alltså iväg och fixade min kära bil och hur mycket kostade det? 0kr!
 
Åkte vidare och köpte det som behövdes och sen hem - utan hackig bil. Åh så skönt!
 
Bör tilläggas - jag var inte hemma igen förrän halv sex, haha!
 
Gud vad intressant inlägg...
 

Kommentarer
Postat av: Elin =) 20 år och mamma till två små busungar <3

Men usch vad jobbigt... Plus att det var irriterande att han sa att du skulle gå betala över 3000 utan att kolla upp det där med att du inte behövde betala något!
Sånt stör jag mig på, på såna där ställen :P

Men tur att du och Emil kom hem tillslut iaf :) <3

Svar: Ja Sebbe blev mest irriterad. Han sa det, då hade du ju fått seta och betala på dedär i 6 månader fast du inte ens skulle behöva betala det! Så han hade ju jäkligt rätt och det var väl egentligen bara tur att Sebbe hade fått reda på det av hans brors kollega (de jobbar på en bilverkstad) Annars hade jag ju fått betala eftersom att han missade att kolla upp det :( Men nu är allt bra :D <3
Evelina Fahlström

2013-03-20 @ 22:14:32
URL: http://elinskogsberg.blogg.se
Postat av: Elin =) 20 år och mamma till två små busungar <3

Tur att han ringde dig där mitt i allt. Jag berättade för Jocke och han blev också irriterad... Han har väldigt svårt för personbilsverkstäder(stavas?) eftersom dom oftast bara vill lura på folk saker så att dom drar in pengar :O
Jävla idioter!!!!

Svar: Sebbe sa också det, de vill bara luras! :P haha
Evelina Fahlström

2013-03-20 @ 22:40:23
URL: http://elinskogsberg.blogg.se
Postat av: Pauliina

Vad har du för modell på bilen? :)

2013-03-21 @ 07:11:29

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Säg vad du vill säga:

Trackback
RSS 2.0