Dålig mamma.

Ibland kommer dessa jäkla vågor av känslan att jag är en dålig mamma. Emil är över två år och har aldrig fått ha några fasta rutiner.
 
När Emil föddes fick han sova mellan oss i sängen den första månaden sen flyttades han till egen säng men i vårat sovrum. När han var fyra månader så flyttades han in i eget rum och om jag minns rätt så (kollade tillbaka lite i bloggen nu bara för att se) somnade han kring 20 på kvällen, alltså en helt perfekt rutin. Han fick somna själv till sin musikmobil har jag för mig också, när han blev äldre somnade han i alla fall med vällingen och sov sen.
 
Men, sen började det gå utför. Han började vägra somna själv, han somnade istället i famnen och så fick man lägga ner honom sen. Sen gick det över till att han skulle vakna varje gång man la ner honom så då blev han ledsen på nytt. Då slutade det helt plötsligt med att han istället sov mellan oss på nätterna igen.
 
Men självklart ska man väl kunna somna fasta tiden fast man sover hos mamma och pappa. Ja, självklart. Problemet var bara att han helt enkelt inte somnar! Ibland kom han in i någon rutin, men det varade bara någon dag. Ibland blev det (som även nu ibland) att han somnade vid 20 i våran säng, vi gick ner - tittade på tv eller gjorde vad vi nu kände för - och efter kanske två timmar så vaknar han superledsen och vägrar somna om. Liksom kom igen!
 
Efter att Ellie kom nu så har vi haft en lite rutin på att han gått upp och lagt sig med Sebbe klockan 21 och somnat så sött medans jag och Ellie varit kvar här nere tills hon fått sitt sista mål mat. MEN, nu har de två senaste dagarna inte alls gått i samma anda, nej då har Emil helt plötsligt kommit ner smygandes efter 10 minuter och helt enkelt inte alls velat sov där.
 
Så igår kväll fick jag bara samma gamla vanliga känsla, fy sjutton vad jag är dålig mamma. Varför har jag inte envisats och kämpat med att ungen ska somna i sin egen säng och ha fasta sov-rutiner?
 
Kan tillägga också att vi provat lägga honom i sin egen säng, men då vaknar han 1-2 på natten och kommer in till oss. Skulle väl få vara okej ändå, om han i alla fall somnade bra på kvällen i sin egen säng...
 
Tips?!
 

Kommentarer
Postat av: in :) 22 år och mamma till två busungar <3

Förstår att det är jobbigt vännen! Men du är allt annat än en dålig mamma ska du veta, du är en underbar mamma <3

Sovrutinerna kan vara jobbiga att få till, men det är bara att vara ihärdig och kämpa... Det kommer <3

Svar: Tack bästa <3
Evelina Fahlström

2015-01-28 @ 20:50:38
URL: http://elinskogsberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Säg vad du vill säga:

Trackback
RSS 2.0