Vecka 20 ♥

Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa. Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.

Fostret:Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.

Taget från familjeliv.se

Egna tankar: Jag har tyvärr inte mycket nytt att komma med så jag bjussar istället på en bild från idag :)


Kommentarer
Postat av: kattisEriksson

Åh nu börjar det synas riktigt :) Mysigt med sån liten mage än !! Vi kan byta! Fast jag vill ha min prins snart ändå men mage kan vi byta :)
har du börja känt rörelse än?

Ska ni också flytta eller hur har ni tänkt? Åh jag förstår att du vill packa upp allt, det ville jag direkt när vi fick hem allt men allt är nedpackat tills nya lgh :) Ja förutom vagnen (ifall han skulle komma)

2012-06-29 @ 15:16:03
URL: http://ekattis.blogg.se
Postat av: Elin =) 20 år och tvåbarnsmamma <3

Underbara tjockis <3

2012-07-01 @ 21:24:07
URL: http://elinskogsberg.blogg.se
Postat av: pauliina

Av ren nyfikenhet, var graviditeten planerad? :)

2012-07-02 @ 14:12:12

Kommentera inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

Din bloggadress:

Säg vad du vill säga:

Trackback
RSS 2.0